Ať už vlastníte úklidovou společnost nebo se podílíte na zrodu zajímavého podnikatelského záměru, který na trhu chybí, neměli byste zapomenout na ochranu své služby či produktu. Nikdy totiž nevíte, zda od vás neodejde nespokojený zaměstnanec, který s vaším know-how nastartuje konkurenční firmu, nebo nějaký podnikavec nezačne nabízet identický produkt silně připomínající ten váš. 

Jak postupovat

Pokud chcete mít značku chráněnou ochrannou známkou, pak ji musíte přihlásit k zápisu u konkrétního úřadu průmyslového vlastnictví. Každá země má jen jeden (mají podobné názvy). Existuje i jeden pro celou EU.

Pro zpracování a podání přihlášky si můžete najmout profesionála – patentového zástupce nebo advokáta – nebo si vše můžete udělat sami (pokud se nepřihlašujete do zahraničí – tam musíte být zastoupeni).

Pokud si zvolíte služby profesionála, pak je to jednoduché – sdělíte mu pouze, co chcete přihlásit, pro jaký obor činnosti chcete známku používat, a on již zajistí vše potřebné.

Pokud se rozhodnete dělat vše sami, měli byste udělat toto:

1) Rozhodnout se, co chcete přihlásit.

2) Prověřit, jestli vámi vybrané označení už nepatří někomu jinému nebo není podobné značce jiného subjektu.

3) Vybrat obor činnosti, pro který chcete známku používat a provést zatřídění tohoto oboru podle mezinárodního třídění.

4) Vyplnit přihlášku, zaplatit správní poplatky.

5) V následném řízení pak musíte reagovat na korespondenci úřadu. Po zápisu si musíte hlídat termín obnovy, abyste o svoji známku nepřišli.

6) Pro správné přihlášení ochranné známky je třeba se dobře orientovat v problematice ochranných známek. Vždy proto zvažte, jestli nevyužít služby Úřadu patentového vlastnictví a patentových zástupců, kteří mají s přihlašováním potřebnou praxi.

"Ochranná známka slouží k obraně a ochraně firemní či obchodní značky. Bez souhlasu majitele ji tak v obchodním styku - na výrobcích, k označení služeb, k propagaci a podobně - nesmí použít nikdo další. To samé platí i v případě jejího napodobování. Ochranná známka tak – podobně jako pojištění – funguje především jako prevence," popisuje Michaela Chytilová z patentové kanceláře Chytilová & spol.

Podobně jako u zmiňovaného pojištění tedy platí, že pokud začnete situaci řešit až ve chvíli, kdy se vyskytne problém, máte smůlu. Ochranná známka funguje jako prevence ztráty vynaložených investic. Těžko tak později zabráníte v činnosti například konkurenční společnosti s podobným názvem, která svou práci odbývá a kazí vám pověst.

Nenechte si kazit obchod "šmejdy"

Ten, kdo v případě zneužití ochranné značky trpí nejvíc, je totiž především zákazník. Navykl si na vysoký standard vaší služby nebo kvalitní výrobek a o to víc je zklamán, když se mu pod identickým nebo podobným názvem dostane do ruky "šmejd". Taková situace pak vaše podnikání vrací na úplný začátek.

"Pokud název společnosti nebo označení produktu není registrováno jako ochranná známka, je obrana před napodobením velice obtížná a je nutné prokázat, že název, označení či vizuální ztvárnění je s vaší firmou skutečně spojeno a že konkurence zneužívá vaší pozice na trhu, a dopouští se tak nekalé soutěže. Je třeba dokázat, že vám vznikla škoda," vysvětluje Chytilová. 

Pokud jsou ale označení či název společnosti registrovány jako ochranná známka, postačí prokázat její vlastnictví a fakt, že je vaše konkurence užívá. Důležitým je také datum zápisu do rejstříku, díky včasné registraci si vytvoříte náskok.

Nikdo nezakládá firmu s cílem neuspět

Některé firmy se u názvu společnosti spoléhají na kritéria zaměnitelnosti v rámci obchodního rejstříku. Ta jsou poměrně "měkká" a k odlišnosti stačí pouhé tři znaky. V případě ochranné známky je brána v potaz celá řada dalších kritérií, která rozšiřují možnost ochrany nad rámec občanského zákoníku.

"Ochranné známky jsou v poslední době často zmiňovány v souvislosti s různými start-upy. Investoři jsou velmi dobře informovaní a vědí, že nechráněné průmyslové vlastnictví představuje riziko. Ochranná známka, stejně jako patent nebo průmyslový vzor jsou to, co jde nakonec velmi dobře prodat," dodává Chytilová.

Zbývá vám ještě 10 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se