Kvalitní, úplné a správné informace jsou základním předpokladem pro výběr a koupi výrobku či pořízení služby. Občanský zákoník ukládá podnikatelům řadu povinností, jak a o čem mají spotřebitele informovat. Které informace jsou ale skutečně zásadní a na jejich zveřejňování je potřeba dbát? 

Vždy v zájmu spotřebitele

Vztah prodávajícího a kupujícího nezačíná až uzavřením kupní smlouvy, ale mnohem dříve. Podle rozsahu a formy informací, kterých se zákazníkům od obchodníka dostává, mohou do značné míry poznat, jak poctivě ke svému podnikání přistupuje. Není tak radno tuto část podceňovat. 

 

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Ne nadarmo občasný zákoník říká, že vše, co podnikatel spotřebitelům sděluje, má být jasné, srozumitelné a ve stejném jazyce, v jakém se smlouva uzavírá, tedy u nás obvykle v češtině. Nejasné informace a dvojsmysly nemají nepoctivcům být nic platné – podle občanského zákoníku má totiž v pochybnostech vždy platit to, co je pro spotřebitele výhodnější.

Uveďme si pro lepší pochopení příklad. Prodavač obuvi panu Novákovi sdělí, že boty, o které má zájem, jsou voděodolné. Pan Novák si je na základě této informace koupí, ale po vycházce v lese zjistí, že projde-li vysokou travou, má mokré nohy. Při reklamaci obchodník tvrdí, že voděodolnost znamená pouze, že se boty po kontaktu s vodou nerozpadnou. Pan Novák se v takovém případě bude právem dovolávat toho, že informace sdělená obchodníkem nebyla jasná a došlo k porušení informační povinnosti o hlavních vlastnostech výrobku.

Co by spotřebitel měl před nákupem vědět

Smlouvy uzavíráme každý den, dokonce i při nákupu pečiva k snídani. Při běžných nákupech to obchodníci nemusí s informacemi přehánět, jen by to zbytečně zdržovalo celý prodej, a právo reklamovat třeba rohlík asi spotřebitel nevyužije. Pokud ale nejde o každodennosti a údaje nejsou patrné ze souvislostí, pak má spotřebitel právo být vždy informován o:

  • totožnosti prodejce, případně i s kontaktními údaji (telefonní číslo, e-mail a pododobně)
  • označení zboží nebo služby včetně popisu jejich hlavních vlastností
  • ceně či způsobu jejího určení, a to včetně všech daní a poplatků
  • způsobu platby a dodacích lhůtách a podmínkách
  • nákladech na dodání, nebo alespoň že nějaké budou, pokud je nelze určit předem
  • právech z vadného plnění, záruce a způsobu jejich uplatnění
  • závazku, který pro spotřebitele ze smlouvy vyplývá a možnostech jejího vypovězení

Předvedení výrobku a návod

Povinnosti podnikatelům neukládá jen občanský zákoník, ale také zákon o ochraně spotřebitele. Ten stanovuje prodejci povinnost předvést na požádání spotřebitele výrobek. Zároveň však tuto povinnost limituje tím, že předvedení musí umožňovat povaha výrobku a forma prodeje.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se