Víno je velkou vášní Petry Pelus Haškové a Francie jejím druhým domovem. Touhu sdílet chuť i vůni vinných klenotů a naplnit číše i českých konzumentů se jí podařilo v projektu Dvě deci. Nápad na tekuté předplatné vzešel z potřeby přivézt do Čech zajímavá a kvalitní vína za přiměřené ceny.

"Líbí se mi francouzské zvyky a kultura stravování. Můj manžel pochází z Burgundska a kolega Antoine z oblasti Bordeaux. Francie je ale svými víny a různorodými oblastmi zajímavá, že je stále co objevovat. Není samozřejmě jedinou zemí, která dokáže nabídnout diverzitu ve vinné produkci, ale víno je zde poměrně levné, zatímco v Česku má punc drahých až předražených vín, která svou kvalitou ceně neodpovídají," míní Hašková.

Francouzská inspirace 

Společně s Antoinem Mahé se inspirovali francouzským start-upem Le Petit Ballon a oslovili jeho zakladatele. V říjnu roku 2013 dvojice založila českou verzi Dvě deci, službu, která nabízí čtvrtletní, půlroční nebo roční "tekuté předplatné". Jejich klienti každý měsíc obdrží dvě lahve francouzského vína, které pro ně vybere sommeliér z Francie.

"Předplatitelům nabízíme dva druhy předplatného. Buď vína pro každodenní potěšení nebo dražší poklady do vinných sklípků. Oba typy obsahují dvě láhve vína měsíčně, videodegustaci a degustační popis, to vše odesíláme v balíčcích k zákazníkům domů," vysvětluje Hašková.

V budoucnu tým Dvě deci plánuje e-shop, jehož prostřednictvím si bude moci koupit výběrová vína kdokoli. "Kromě ochutnávání dvou vín měsíčně chceme našim zákazníkům přinést radost z toho, že mohou poznávat něco, co mají rádi a vzdělávat se ve víně tím nejpříjemnějším možným způsobem," říká podnikatelka.

Široká nabídka vín v nespecializovaných obchodech dovádí zákazníky k tomu, že se o jeho koupi rozhodují na základě ceny nebo etikety. "Přitom klienti se o zakoupeném víně chtějí dozvědět více. Výběr vína proto svěřujeme zkušenému sommeliérovi Jeanu-Michelu Delucovi. Ani my dopředu nevíme, jaký druh zvolí," vysvětluje Hašková.

Tým Dvě deci ručí za kvalitu vín a řídí se i ročním obdobím, kdy vybírá vína podle možných sezónních pokrmů. "V období ústřic nebo chřestu se objevují suchá bílá vína, ke grilování zase červená," říká Hašková. Sommeliér společně s kolegy z francouzské firmy vína získává při návštěvách Salónů vín, kde oslovuje místní vinaře.

"Devadesát procent nabízených vín je v Česku k dostání poprvé. Ve skupině zákazníků lehce převažují ženy nad muži. Jedna třetina všech předplatných byla zakoupena jako dárek. Obdarovaní se ale často stanou stálými zákazníky po skončení předplatného. Klienti jsou nám věrní," říká s úsměvem milovnice vín a dodává: "Největší reklamou je pro nás spokojený klient, který se zmíní o této formě dárku dál."

Víno s kouskem sýra i čokolády

Většina Čechů o sobě dle Haškové tvrdí, že jsou úplnými začátečníky co se znalosti vín týče. I proto předplatitelé služby Dvě deci naleznou uvnitř balíčku degustační popisek s informacemi o původu, barvě a vůni vína. "Na našem blogu zveřejňujeme různé tipy a doporučení, recepty, informace a novinky ze světa vín. Třeba jak párovat víno se sýrem nebo čokoládou," říká Hašková. Češi podle ní začínají upřednostňovat kvalitu před množstvím vína. 

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Zpočátku se dvojice spoluzakladatelů o vše starala sama. "Společně jsme překládali videa, články, přijímali palety a balili láhve. S rostoucím počtem klientů jsme přešli k efektivnějšímu způsobu práce. Od loňského září s námi spolupracuje kolegyně, která má na starosti klientský servis, přípravu blogu a další administrativu," vysvětluje podnikatelka.

Na ostatní práci dvojice zakladatelů využívá další společnosti nebo podnikatele - především na grafiku, účetnictví a logistiku. "Spolupráce s dopravními firmami vždy ztroskotala na vysokém množství rozbitých láhví. Většina přepravců nechce láhve s vínem pojišťovat, pokud nejsou obaleny ve speciálních polyesterových obalech, které jsou drahé a neodpovídají našim estetických představám. Ztráty byly tak vysoké, že nyní využíváme přepravní společnost, která manipuluje s balíčky ručně," říká spoluzakladatelka.

Webové stránky projektu navštíví v průměru 2 tisíce lidí měsíčně. Prvotní investice ve výši 1,5 milionu korun se prozatím dvojici nevrátila. "V předvánočním období jsme ale zaznamenali i 700 zhlédnutí za den. Letní měsíce jsou naopak nejslabší," uzavírá Hašková. 

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se