Jako by název společnosti předznamenával její osud. Z  "arény smrti" se ovšem společnost Colosseum vymanila a povznesla se nad ni jako bájný pták Fénix symbolizující život obnovující se smrtí. Krach makléřské společnosti MF Global na konci roku 2011 otřásl základy tohoto nejvýznamnějšího českého nebankovního obchodníka s cennými papíry.

O společnosti

Colosseum je obchodníkem s cennými papíry, který se zabývá poskytováním hlavních a doplňkových investičních služeb. Zprostředkovává obchodování na všech významných světových derivátových burzách v USA, Evropě, Asii, Austrálii a Africe i na dalších trzích. Specializuje se na obchody s finančními a komoditními burzovními deriváty (futures, opce), ale zprostředkovává obchody i s dalšími nástroji, např. FOREX, CFDs, akcie, ETF.

Významnou činností je obhospodařování portfolií zákazníků. Právě správa aktiv je stále rostoucí částí byznysu společnosti, kde zúročuje dlouholeté investice do vývoje vlastních investičních strategií. Společnost klade důraz na poskytování kvalitních služeb s přidanou hodnotou a vysoce individuální přístup ke klientům. Je členem Asociace pro kapitálový trh.

"Tato událost byla bezprecedentní z mnoha ohledů. Nikdy v historii nezkrachoval takto velký futures broker, který byl naším hlavním obchodním partnerem. Ze dne na den byly zmrazeny účty 90 % našich klientů, ale firma musela běžet dál. K uvolnění klientských, ale i firemních prostředků docházelo velmi postupně," říká obchodní ředitel a předseda představenstva společnosti Colosseum Štěpán Pírko.

Štěpán Pírko

Obchodní ředitel a předseda představenstva společnosti Colosseum. Finančními trhy se zabývá od roku 1993 (akcie) a komoditními a derivátovými trhy od roku 1997. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor finance. Od roku 1998 pravidelně publikuje komentáře a odborné články v médiích. Přednáší na seminářích pro veřejnost, klienty a zaměstnance společnosti. Rád lyžuje a jezdí na horském kole.

 

Zaseknuté miliony

Zmrazené prostředky negativně ovlivnily úroveň výnosů a posunuly hospodářský výsledek společnosti do ztráty, která v roce 2012 dosahovala částky převyšující 8 milionů korun. Díky výrazným úsporným opatřením se jí však podařilo zredukovat výši nákladů. Firma přistoupila i k redukci počtu zaměstnanců, mezd, kancelářských ploch a dalších výdajů. Díky těmto včasným opatřením, postupnému vracení klientských prostředků a zájmu nových investorů se objem klientských prostředků dostal na úroveň, která už v závěru roku 2012 zajišťovala jistý provozní zisk.

"Bylo to velmi těžké období. Situaci jsme ustáli jenom díky tomu, že je naše společnost velmi konzervativní a konzervativně financovaná. Neměli jsme žádné dluhy a měli jsme i dostatek vlastního kapitálu," upozorňuje Pírko.

Klienti nakonec o žádné peníze nepřišli, i když na ně museli řadu měsíců trpělivě čekat. K prvním uvolňovaným částkám se dostali až téměř po roce od krachu brokera. Poslední částky byly klientům navráceny v nedávné době.

"Drobní a střední klienti, kteří investovali do 2 milionů korun, nepřišli ani o korunu. Větší klienti přišli při tomto procesu o jednotky procent. Jak se říká: ‚Co vás nezabije, to vás posílí,‘ tak my jsme touto událostí velmi posílení. Stále se navracíme na předchozí objem spravovaného kapitálu a počet klientů, ale sledujeme, že hodně zákazníků se k nám i po této zkušenosti vrací," dodává Pírko.

Společnost v neúspěšném roce 2012 přehodnotila svoji firemní strategii. Ta se posunula od tradičních brokerských služeb směrem k asset managementu. Správě klientských prostředků věnuje společnost většinu úsilí. Po dvou letech je tato služba reálně nejvýznamnější složkou jejího podnikání. Firma v rámci asset managementu spravuje prostředky v řádu vyšších stovek milionů korun. "Klienti asset managementu byli v roce 2014 v průměru v zisku 10 až 15 procent," zdůrazňuje Pírko.

Ruku v ruce s úspěchem společností vyvinutých investičních strategií, kterých je v této chvíli pět, se pohybují i výkony firmy. Ta ukončila finanční rok 2014 se ziskem přibližně 8 milionů korun. "Dozvuky krachu MF Global tak chvíli trvaly, ale dnes jsou již minulostí. Daří se nám, ale zejména našim klientům," říká Pírko.

Miroslav Vítek

Ve společnosti Colosseum působí od roku 2007. Je zodpovědný za veškeré neobchodní aktivity společnosti, zejména pak vedení Finančního oddělení, oddělení Back Office, vývoj IT a ostatní běžný provoz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor národní hospodářství.

 

Strategie nezávislé na vývoji akciového trhu

Společnost dříve profilovaná jako obchodník s cennými papíry a komoditami se dnes přibližuje více investičním fondům, s tou výjimkou, že má vyvinuty i alternativní investiční strategie nezávislé na vývoji akciového nebo dluhopisového trhu. Klient diverzifikuje své riziko vložením části prostředků do strategie založené například na komoditních spreadech nebo do opční strategie.

"Orientujeme se na absolutní výnos. To znamená, že pokud by došlo k výraznému propadu na akciových trzích, což se po pěti letech růstového trendu může stát, protože nic nejde do nebe, tak díky našim nezávislým strategiím klient bude stále v zisku," přibližuje Pírko.

Komoditní strategie je založena na rozpětí cen dvou různých komodit, například benzinu a nafty, pšenice a kukuřice, zlata a stříbra, ale třeba i kurzu švýcarského franku a eura, které jsou ve vzájemné závislosti. Ta se řídí určitými zákonitostmi opakujícími se v čase, které má již společnost Colosseum za svoji 15letou historii vysledované a úspěšně se jí díky tomu daří zhodnocovat prostředky jejích klientů.

Pro konzervativní investory je pak určena její opční strategie, která jim přináší zhodnocení v průměru od 0,5 do 1 procenta měsíčně. Za posledních 12 měsíců je tak čistý výnos na úrovni 11 procent, což je v porovnání například s trhem dluhopisů s téměř nulovým čistým výnosem velmi příjemná alternativa.

O kvalitách poskytovaných služeb svědčí i opakované umístění podniku na přední příčce v anketě Broker roku v oblasti obchodování s komoditami organizované společností Financial Progress Group a titul absolutního vítěze ankety v loňském roce. Colosseum si i v nesnadných letech udrželo rating ČEKIA Stability Award na úrovni AAA, který i přes její tehdejší ekonomické nesnáze ocenil podnikatelskou solidnost společnosti v obchodních vztazích.

Nejen pro bohaté

Firma se dříve zaměřovala spíše na bohatší klientelu. Postupem času ale na trh uvedla i přístupnější strategie. U některých produktů je tak minimální limit stanoven na 200 tisíc korun. "Stále to sice nejsou produkty pro každého, ale 200 tisíc korun je v dnešní době již relativně dostupná částka," říká Pírko a doplňuje: "Záměrně se nezabýváme dluhopisy, které dle mého názoru nemají pro investora žádnou přidanou hodnotu. Výnosy dnešních bezpečných dluhopisů jsou totiž nulové. Soustředíme se na služby s vysokou přidanou hodnotou a na individuální přístup ke klientům."

Díky vlastním akciovým strategiím společnosti tak mohou její klienti vydělat více, než kdyby nakoupili akciový index nebo by si jednotlivé akcie na burze vybírali sami.

Průkopníky v investičním vzdělávání

Colosseum od svého vzniku pořádá semináře, webináře i školení. Učí klienty technické a metodické analýze obchodování a porozumění finančním nástrojům. "Klientům třeba dáváme tipy a rady, jak obchodovat, a to i zadarmo. Věnujeme se nejen našim stávajícím zákazníkům, ale široké veřejnosti. Jednoduše se snažíme o osvětovou činnost, protože si dobře uvědomujeme, že informovaný a vzdělaný zákazník je pro nás cennější, protože ví, co dělá. Obchodování na finančním trhu totiž není kasino, a vydělat na něm může jen ten, kdo ví, co dělá," zdůrazňuje Pírko.

K tomuto účelu společnost například veřejně zpřístupnila publikaci Forex E-book. "Forexové obchodní strategie v ní popsané využívá řada našich klientů, ale i některé z našich konkurenčních společností. Dokonce jsme teď zaznamenali, že tato publikace z pera našeho kolegy byla přeložena do několika světových jazyků," říká s úsměvem.

Sloupek partnera

Partnerem příběhů úspěšných českých podnikatelů je Microsoft.

Přístup společnosti Colosseum je velmi inspirativní ilustrací skutečnosti, že dnes již nikdo nemusí být "otrokem" jedné kanceláře či burzovního paláce a přitom může realizovat obchody po celém světě. Progresivní používání moderních technologií poskytuje mnohem více svobody jak pracovníkům firmy, tak jejím klientům, kteří mohou kdykoli a kdekoli rozhodovat o svých investicích. O to důležitější je ale vysoká bezpečnost aplikací a také společná platforma, která spojuje nástroje pro kancelářskou práci, ale i obchod a marketing, a přes kterou je možné rychle, jednoduše a spolehlivě sdílet veškeré potřebné informace mezi všemi zúčastněnými. Stále více těchto nástrojů se dnes stává komoditou a vstupní náklady jsou ve srovnání s dřívějšími investicemi do IT novinek minimální. Je tak možné inovovat způsob práce a současně ušetřit.

Martin Hruška, manažer pro malé a střední firmy, Microsoft  

Moderní technologie mění nejen burzovní svět

Klasický obraz burzy s překřikujícími se obchodníky, nekonečnými telefonáty a věčně vládnoucím chaosem, který můžeme znát z filmů typu Wall Street z roku 1987, jsou dávno ty tam. Moderní technologie prostoupily svět burzovních obchodů. "Dnes většina obchodů probíhá elektronicky, mnohdy i automaticky a přítomnost lidí v burzovních palácích je již spíše výjimečná," říká Pírko.

Colosseum tak má několik elektronických obchodních platforem na obchodování akcií, futures kontraktů, opcí i měnových párů. "Spektrum je velmi široké a zákazník může obchodovat přes svůj osobní počítač s nainstalovanou aplikací, ale i přes webové rozhraní. Pro mobilní zařízení (smartphony nebo tablety) jsou pak vyvinuty speciální aplikace, které si klienti nainstalují do zařízení a mohou tak obchodovat kdykoli a odkudkoli," říká Miroslav Vítek, finanční ředitel firmy.

S tím, jak se Colosseum více orientuje na individuální přístup ke klientům, vznikla i potřeba lépe řídit vztahy s nimi. "Po 15 letech našeho působení na trhu jsme se dostali do situace, kdy vedle sebe existovala celá řada databází a obchodních systémů. Každý obchodník měl v Outlooku svůj seznam kontaktů a kalendář schůzek. Tyto systémy však nebyly mezi sebou vzájemně propojeny a naše snaha o jejich sloučení byla nekonečná a nedařila se. Rozhodli jsme se proto, že nebudeme vyvíjet vlastní systém, ale koupíme již hotové řešení," říká Vítek.

Společnost si vybrala řešení Microsoft Dynamics CRM, které pokryje její veškeré aktivity. Kromě řízení vztahů se zákazníky je systém i dobrým marketingovým nástrojem. Umožňuje správu marketingových kampaní jen pro specifickou cílovou skupinu.

Řešení dobře pokrývá i potřeby managementu. "Tím, že jsou dostupné informace o všech zákaznících a jejich obchodech, na několik kliknutí si můžeme vyjet veškeré koláčové grafy o tom, jak se vyvíjí byznys podle produktů, služeb atd. Můžeme si zobrazit i náhled na konkrétní obchodní zástupce a získat tak přesné informace o tom, kolik kdo měl schůzek, kolik uskutečnil telefonních hovorů a kolik smluv a v jakém objemu uzavřel," dodává Vítek.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se