Jindřich Fialka prostřednictvím své značky Contiqua hlásá, že skrz kreativní design dokáže inovovat výrobní procesy. Díky efektivnímu druhotnému zpracování uvádí vybrané odpadní materiály zpět na trh obohacené o přidanou hodnotu a silný příběh.

Jindřich Fialka (25)

Studium na Fakultě humanitních studií vyměnil za podnikání s designovými výrobky. Nejdříve prodával vlastní šperky z dopravních značek pod hlavičkou Reeflex Design. V březnu 2014 založil společnost Contiqua, jejíž vizí je kreativním způsobem zpracovávat odpady do podoby luxusních produktů. Čas od času trénuje kung-fu, rád poslouchá muziku a rekreačně hraje na bicí. 

Umělecké prozření

Umění ho oslovilo již v šestnácti letech, kdy vypomáhal v ateliéru Jana Brabence. Po boku malíře a sochaře strávil téměř čtyři roky, učil se rozeznávat dobré dílo od špatného a vyzkoušel si řadu autorských technik.

Během studia na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy se začal věnovat vlastnímu projektu Reeflex Design, který mu přinesl první podnikatelské úspěchy i zkušenosti. Jeho návrhy šperků z dopravních značek byly k nalezení na e-shopu, v partnerských obchodech po celém Česku i Slovensku a na Vánoce se objevily i v nabídce jednoho z největších on-line prodejců módy a doplňků Zoot.

"Jako studenta mě to uživilo a lidem se to líbilo. Ale nechtěl jsem to dělat jen tak podomácku, na koleně. Přál jsem si vytvořit skutečnou firmu a značku, která bude mít globální potenciál, a umožní mi spolupracovat s profesionálními designéry a mezinárodními firmami," popisuje Jindra své rozhodnutí o předání značky Reeflex Design kamarádce.

Po hlavě do praxe

Když si ověřil, že i zpracováním průmyslového odpadu lze vytvářet plnohodnotné produkty, které si najdou své zákazníky, rozhodl se do toho jít naplno. Se školou se důstojně rozloučil po šestém semestru sociologie a psychologie, aby se mohl věnovat realizaci svého snu.

"Byl to skvělý obor, ale já měl v tu dobu klasickou podnikatelskou obavu - jestli budu ještě minutu čekat, někdo mě předběhne. Tak jsem se do toho vrhl hned a začal oslovovat firmy a designéry," říká, když vzpomíná na loňské léto.

"Až po několika měsících jsem se dostal k psaní byznys plánu, což mimochodem trvalo asi tři neděle. Teprve když jsem před sebou viděl ta čísla, došlo mi, jak velké to vlastně celé může být a jaký to bude ještě boj."

Rady nad zlato

Temné období se mu ale podařilo zažehnat v coworkingovém centru Impact Hub Praha, a to mimo jiné díky jeho zakladateli Zdeňkovi Rudolskému. "Seděl jsem jednou odpoledne smutně na pohovce a okolo mě prošel Zdeněk. Začal se zajímat o to, co je špatně a jak může pomoci. Pak zvedl telefon, někomu zavolal a zbytek je historie," usmívá se Jindra. "Kromě zjištění, že existuje místo, kde je povoleno beztrestně snít, jsem také získal kontakty na několik skvělých lidí, s nimiž spolupracuji dodnes."

Jeden z nich ho silně motivoval, aby co nejdříve začal o svém záměru veřejně mluvit. Přestože neexistovaly žádné návrhy ani produkty a firma neměla jméno ani kapitál, záhy se rozjel web a Jindra si nechal natisknout provizorní vizitky.

"Vybral jsem celé stavební spoření, abych mohl financovat nezbytné věci. I když jsem se mohl poměrně brzy domluvit s investory, nechtěl jsem si vytvořit závazek bez ověřeného konceptu," komentuje. "Navíc věřím tomu, že začínat s minimem prostředků je vlastně výborná škola. Když máte za zády velký rozpočet, je hrozně snadné chybovat."

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se