Míra nezaměstnanosti se na konci měsíce listopadu ustálila na 7,1 procenta. Firmy potřebují zejména pracovníky v gastronomii a administrativě, ale tradičně je i velká poptávka po absolventech technických oborů či IT. Požadavky zaměstnavatelů na uchazeče o zaměstnání se ovšem rozcházejí s realitou. Těm, kteří hledají práci, chybí potřebná praxe nebo specializace. Svou roli hrají i interní vzdělávací centra samotných firem, která trpí velkými nedostatky.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Informační technologie dnes mají na trhu práce jednoznačně přední místo. V žebříčku nejžádanějších oborů na pracovním trhu se ujímají druhé příčky v počtu volných pracovních pozic. Na druhou stranu řadě absolventů středních a vysokých škol chybí praxe a vybírají si obory, po kterých není na trhu poptávka.

Společnosti si o to víc musejí vychovávat zaměstnance samy, zakládají vlastní vzdělávací centra, kde si budoucí zaměstnance školí samy. Má to však své háčky: interním lektorům chybí zdravý tlak konkurence a leckdy "zůstávají stát".

"Společnosti vybírají vhodné adepty do školicích center podle patřičných kompetencí, ale opomíjejí, aby to byl i lidsky zralý a kvalitní člověk," upozorňuje na jeden z nedostatků Olga Medlíková, lektorka pro byznys, neziskové organizace i státní správu, která se specializuje na školení lektorů. Kladete si otázku: proč by měly firmy školit své vlastní lektory? Odpověď naleznete mezi řádky v žebříčku nejčastějších situací, ve kterých by předchozí proškolení lektorovi pomohlo. 

Žebříček důvodů pro rozvoj interních lektorů

Lektor je ten, který umí učit

Říká se, že kdo neumí, ten učí. Rčení, které popírá podstatu andragogiky (vzdělávání dospělých). Dobrý lektor totiž musí být znalý toho, co dále předává. Téma musí umět vysvětlit, použít u toho zajímavé metody a pomůcky tak, aby v lidech vzbudil zájem a oni měli možnost si obsah sdělení zapamatovat. Firmy ovšem dnes mají potíže s výběrem vhodného adepta na lektorskou práci tak, aby měl nejen patřičné kompetence, ale aby to byl i lidsky zralý a kvalitní člověk. 

Chyby? Nevadí

Lektor upadl přes šňůru mikrofonu? Začal škytat uprostřed projevu? Zapomněl část svého sdělení? Mluví od věci? Neví, kam s rukama? Mluví nudně a "bez šťávy"? S tím vším se dá něco dělat. Dá se naučit, jak prezentovat, jak zpracovat chybu, jak se nebát velkého auditoria či nepříjemných otázek. Správný lektor má vědět, jak na to. 

Nebát se problémových účastníků školení

Lektor může při své praxi narazit na pasivní skupinu, na skupinu otrávených a nemotivovaných lidí, kteří jasně dávají najevo, že by raději seděli v práci než na školení. Může se setkat i s případem účastníka školení, který lektora stále přerušuje ve výkladu, v horším případě ho i opravuje. Může se sejít i naprosto různorodá skupina, kde každý má jinou úroveň dovednosti. Takové (i náročnější) situace zažívá lektor při své práci a často by dal hodně za to být na ně připravený. Různé komplikované situace lze projít s jasnými návody a technikami, které umožňují zvládnout problémovou skupinu. Školení lektorů na to v rámci tréninků pamatuje.

Učení zážitkem je radostné, ale musí se umět

Icebreakery, energizery, seznamovací aktivity, brainstorming, mentální mapy, hlavolamy, modelové situace, videotrénink, strategické hry používá mnoho školitelů pro zpestření, není to však vždy ku prospěchu. Cest a aktivit k zapojení lidí do procesu učení máme velké množství, ale vybrat tu pravou je někdy komplikované. I jednoduchá hra určená k pobavení může někoho z účastníků zranit, dotknout se hluboko uložených prožitků. Kvalitní lektor si musí poradit s výběrem vhodné aktivity a jejího využití, načasováním i vytěžením. 

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se