Tomáš Pokorný (34)

Narodil se v roce 1980 v Novém Městě na Moravě a vyrůstal v Bystřici nad Pernštejnem na Vysočině.

Již při studiích na Právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně založil v roce 2000 vlastní společnost Alerion, zabývající se navrhováním heraldických znaků a výrobou vlajek, praporů a dalších symbolů.

Dnes v brněnské firmě pracuje přes 30 lidí a kromě práce pro české obce, města, hasiče, spolky, úřady, instituce a firmy své produkty vyváží na Slovensko, do Německa, Rakouska, Gruzie, Běloruska, Austrálie nebo africké Angoly.

Žije v Brně, je ženatý, má pětiletého syna a tříletou dceru. Rád s rodinou cestuje a tráví volný čas sportem a v přírodě.

V roce 1998 Tomáš Pokorný se svým přáteli historiky a heraldiky založil zájmové heraldické a genealogické občanské sdružení. Společně pátrali po zajímavých a mnohdy i tajemných příbězích z naší historie, které se k mnoha symbolům a znakům neodmyslitelně vážou.

"Každý znak vypráví příběh o vzniku obce či sdružení, jeho rozvoji, životě místních obyvatel i legendách. A my jsme zprvu byli takoví hledači příběhů. Postupem času nás začaly oslovovat města a obce, které chtěly pomoci vytvořit svůj originální symbol, a když už jsme jim pomohli s vytvořením znaku, logicky se na nás s důvěrou obrátily i s jeho následnou výrobou,“ říká Tomáš Pokorný.

V momentě, kdy vznikla potřeba dát navrženým heraldickým symbolům hmotnou podobu a na trhu chyběl kvalifikovaný dodavatel schopný garantovat dodržení odborných pravidel, chopil se tehdy dvacetiletý student práv podnikatelské příležitosti.

Na přelomu tisíciletí si na zhmotnění heraldických symbolů založil živnost, aby o čtyři roky později začal podnikat pod hlavičkou společnosti s ručením omezeným - Alerion. I název společnosti je opředen mytologickým příběhem a odráží Tomášovu celoživotní zálibu v temných příbězích. Jak poutavě o bájné bytosti umí vyprávět, si přečtěte v boxu. 

Bájné zvíře

Alerion je heraldická figura, bájné zvíře, které se v heraldice zobrazuje jako orlice bez zbroje, tedy bez zobáku a pařátů. O alerionech se píše i v Bibli. Zmiňuje je v jednom ze svých listů o zázracích Východu evangelista Jan.

Alerion je popisován jako pták všech ptáků, větší než orel, barvy ohnivé, s křídly ostrými jako břitva. Na světě prý žije vždy jen jeden pár alerionů. Po 60 letech snese samice dvě vejce, na kterých sedí 60 dní a nocí. Po vylíhnutí mláďat rodiče odletí nad moře, kde se vrhnou do vody a utopí se. O osiřelá mláďata se starají ostatní ptáci, krmí je a hlídají hnízdo do chvíle, než mohou mláďata sama vzlétnout.
Od 14. století se tato zajímavá figura začala vyskytovat ve francouzské heraldice. Používaly ji například rody vévodů Lotrinských nebo rodina Montmorency.

Výrobě symbolu vždy předchází ono heraldické bádání, jehož cílem je nalézt to, co bylo v minulosti pro danou obec typické. "Nahlížíme do archivních fondů, depozitů, sfragisticko-pečetních sbírek i historické literatury. Přitom musíme dodržovat závazná heraldická a vexilologická pravidla."

Oživení starých řemesel

Fima Alerion dnes zaměstnává přes 30 lidí, mezi nimi vyšívačky, švadleny, šablonářky, umělecké kováře a řezbáře, restaurátory a grafiky. Společnost má dílny na Moravě (Postřelmov a Otrokovice) a vlastní heraldickou kancelář v Brně.

Ručně vyšívanými prapory a symboly firma navazuje na práci řádových sester ze středověkých klášterů. Většinu uměleckých vyšívaček tyto staré řemeslné postupy, od ručního kreslení šablon přes náročné vypichování motivů na samet až po jemné ruční šití, vyučovaly právě řádové sestry.

V začátcích nebylo pro firmu zcela snadné najít a oslovit první pracovníky - například již zmíněné umělecké vyšívačky - a přesvědčit je, že práce pro Alerion bude mít smysl a perspektivu. Přesto lidé odcházeli od svých zaměstnání, která byla zpravidla již odlišná od původního řemesla a vyučení, protože umělecké vyšívání jako takové už v té době de facto neexistovalo.

S přibývajícím zájmem a zakázkami se firmě dařilo zaměstnat další z nich, a společnost díky tomu mohla růst. „Našich zaměstnanců si velice vážíme, protože bez jejich znalostí řemesla bychom nikdy nebyli tam, kde jsme nyní.“ 

Umělecko-řemeslná ruční výroba je práce nejen velmi precizní, ale i zdlouhavá. Mistrovské výšivky trvají i několik měsíců. Limitující pro kapacitu výroby také je, že na vyšívaném praporu nebo znaku mohou v jeden moment pracovat vždy jen jedny ruce. 

Při jeho výrobě je spotřebováno až 20 km vyšívacího hedvábí, které Alerion dováží až z Japonska. Samet a satén k výrobě vlajek nakupuje zase v Itálii, v Německu nebo Francii. Konečná výšivka obsahuje průměrně 2,5 milionu stehů. Zajímavá je i speciální a velmi náročná metoda vyšívání, tzv. malba jehlou bez rozpichu, kterou umí kvalitně pracovat už jen několik vyšívaček v celé České republice. 

Specifické dovednosti jsou zapotřebí také při výrobě šablon, které firma taktéž vyrábí původními ručními metodami, tzv. vypichováním. Při něm je jehla namáčena do speciálně připraveného inkoustu, kterému vyšívačky a šablonářky říkají půvabně inkoust rotterdamských jeptišek. Jeho složení nezná ani majitel, je tajemstvím šablonářek, které si složení předávají z generace na generaci. Díky této metodě, kterou Alerion zachovává v oboru už jako jediný, dokážou šablonářky vytvořit plastické vzory a stínování k nerozeznání od malby.

Zbývá vám ještě 30 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se