Internet je zaklínadlem dnešní doby. Zatímco před pár desítkami let bychom si pod pojmem klik v prvé řadě vybavili tělesný cvik, dnes v celosvětové síti navzájem propojených počítačových sítí na jeden klik vyhledáváme veškeré informace, které nás v danou chvíli zajímají. On-line tráví svůj čas pravidelně sedm z deseti obyvatel České republiky starších 10 let. Po právu si tak zasloužíme označení internetová populace. 

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Z internetu se díky tomu stal vynikající marketingový nástroj. Jeho výhodu si uvědomuje většina podnikatelů, která své zákazníky do světa on-line komunikace následuje. Ne všichni živnostníci a firmy však vytěží z možností internetu maximum.

Vlastní webové stránky má dnes sice téměř každý podnikatelský subjekt, ale ne každý na nich vyvíjí dostatečnou aktivitu. Firmy by je měly pravidelně aktualizovat a potenciálnímu zákazníkovi tak dát pocit jisté interaktivity. Z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR ovšem vyplynulo, že pouze čtvrtina společností aktivně pracuje se svou webovou prezentací. Firmy tak nejsou schopny vytěžit informace, které mohou o svých uživatelích a potenciálních zákaznících získat. 

Nedostatečné investice

Další z možností internetu jsou sociální sítě a PPC kampaně. Těch dle průzkumu společnosti LCG New Media využívá pouze polovina z 350 oslovených živnostníků a malých firem z portfolia katalogu Službomat.cz. Mnozí tuzemští podnikatelé se zdráhají do on-line propagace investovat. Náklady se u malých českých firem pohybují kolem 10 tisíc měsíčně.

Desetina z dotazovaných dokonce uvedla, že na reklamu nedává ani korunu a spoléhá pouze na reference od zákazníků. Výkonný ředitel divize LCG New Media Vojtěch Lambert k tomu ale dodává: "Sledujeme zvyšující se trend vydávání nákladů do on-line reklamy. Částka je sice zatím nízká, ale objevily se i malé firmy, které dávají do on-line reklamy 30 tisíc a více měsíčně. I 10 rozumně investovaných tisíc může firmu posunout a zajistit potřebné klienty." 

Že ze všech metod propagace nejlépe funguje právě on-line reklama, uvedlo 67 procent respondentů. Nejvíce tržeb jim přinášejí vlastní webové prezentace a PPC kampaně (40 %), zápisy v katalozích (20 %) a Facebook (10 %).

Jedním z častých problémů ale je, že firmy, které se již rozhodnou využít placených on-line kampaní, většinou nedokonale vyhodnocují jejich dopad. Ze studie AMSP ČR vyplynulo, že výsledky on-line placené inzerce sleduje pouze 39 procent firem, a to ještě nedostatečně. U on-line kampaní sledují nejčastěji pouze počet návštěv, čas strávený na stránkách, nebo odkud zákazník přichází. 

Pokročilé statistiky, které mohou o zákaznících mnohé napovědět, sleduje jen hrstka firem. Mezi často ignorované parametry patří například míra prokliků, míra opuštění, cena za klik nebo takzvaný konverzní poměr. Všechny vyjmenované statistiky mohou o on-line strategii propagace mnohé napovědět a poskytnout cenné informace, na který z kanálů marketingové komunikace se mají podnikatelé soustředit.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se