Pavel Nepala (41)

Pavel Nepala

Vystudoval obor Ekonomie na Fakultě sociálních věd Karlovy Univerzity.

Od založení společnosti Renomia se podílel na rozvoji služeb pro klienty. Absolvoval mnohá praktická školení a stáže v tuzemsku i zahraničí týkající se pojišťovnictví a řízení firem. 

Jako člen vedení společnosti odpovídá za rozvoj služeb v oblasti marketingu a za strategickou expanzi společnosti v regionu střední a východní Evropy. 
Aktivně se také podílí na rozvoji a upevňování mezinárodních vztahů.

Je členem správní rady Nadace Terezy Maxové dětem a Nadace Jana a Medy Mládkových. Je ženatý, má tři děti.

Renomia vyrostla z malé pojišťovací agentury, kterou založila Jiřina Nepalová společně se svými syny Jiřím a Pavlem v roce 1993 v Hranicích na Moravě.

Poskytuje komplexní služby v oblasti risk managementu a pojištění pro firmy i jejich zaměstnance, zabývá se také likvidací škod. Úspěšně rozvíjí své aktivity nejen v Česku, ale i na Slovensku, v Maďarsku a Bulharsku, připravuje se otevření pobočky v Polsku. Pod její značkou pracuje zhruba sedm set padesát lidí.

Jak funguje nastavení pravomocí a odpovědností v rámci vašeho rodinného tandemu ve vedení firmy? 

Od samého počátku jsme firmu budovali společně s matkou, která stojí v jejím čele. Role jsme si dělili průběžně tak, jak bylo potřeba. Chceme, aby si naše firma zachovala prvky rodinného charakteru co do rychlosti, flexibility a přátelského prostředí, zároveň však, aby měla transparentní řídicí strukturu.

Nejvyšším orgánem je vedle dozorčí rady výkonný výbor, který má šest členů. Tři jsou členy rodiny – já, bratr Jiří a matka, další tři členové jsou kolegové z managementu firmy.

Výkonný výbor funguje jako strategický řídicí orgán a schází se jednou za čtrnáct dní. Přijímání rozhodnutí se řídí většinovým hlasováním. Každý člen výboru odpovídá za určitou oblast, konkrétně já odpovídám za obchodní vztahy či marketing, bratr za personalistiku a fungování poboček v České republice a na Slovensku.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Výkonný výbor neboli executive board jako orgán řízení firmy není v Česku právě obvyklý...

U nás funguje osm let, inspirovali jsme se v zahraničí. Je to velmi transparentní způsob řízení, z každého zasedání pořizujeme zápisy, které jsou k dispozici členům dozorčí rady. Například její člen, minoritní pětiprocentní akcionář Petr Sýkora, bývalý spolumajitel firmy Papirius, se tak na ně může podívat kdykoli.

Zároveň usilujeme o to, aby se informace z každého jednání výkonného výboru dobře šířily po firmě. Velice se osvědčil pravidelný mítinkový rytmus. Například jednou za čtrnáct dní se spojí všichni ředitelé a manažeři poboček z Česka a Slovenska na společné poradě. Hodinu a půl si takto čtyřicet lidí se všemi dostupnými informačními kanály vyměňuje informace a novinky.

Na jakých firemních hodnotách je postavena prosperita Renomie? Měnily se s tím, jak firma rostla a expandovala do zahraničí?

Naše firma vznikla, protože jsme chtěli poskytovat klientům lepší služby než tehdejší makléři. Od začátku dominovala silná orientace na službu a zákazníka. Před několika lety jsme začali o hodnotách dlouze diskutovat s našimi zaměstnanci. Chtěli jsme mít jistotu, že je stejně vnímají lidé ve všech pobočkách a zemích.

Ředitelka společnosti se proto postupně setkala se všemi zaměstnanci. Ptala se na to, co je pro ně důležité, kde se cítí dobře, co je důležité pro firmu a co pro klienty. Z těchto setkání, která probíhala v malých kroužcích, vzniklo tisíc pět set vzkazů.

Když jsme je pročetli, potvrdili jsme si, že zásadní hodnotou napříč celou firmou je služba – interně i pro klienty. Lidé oceňují také dobré vztahy mezi zaměstnanci, s obchodními partnery, s klienty, s dodavateli. Dalším důležitým poznatkem, který vyplynul z rozhovorů se zaměstnanci, bylo vědomí hodnoty spolehlivosti, a to jak vůči klientům, tak v rámci firmy.

Zaměstnanci Renomie také považují za její hodnotu možnost rozvoje prostřednictvím vzdělávání. Dobré vztahy a spolehlivost se přetavují v nadšení, které zaměstnanci přenášejí na klienty a dodavatele. Všechna tato zjištění vykrystalizovala do pěti slov - dobré vztahy, služba, spolehlivost, nadšení a rozvoj - která charakterizují firemní hodnoty. 

Co vás během těchto setkání překvapilo?

Trochu s obavami jsme čekali, kam nás diskuse dovedou. Překvapující bylo, ať už šlo o malou, velkou či zahraniční pobočku, že témata byla stejná – všichni chtějí žít v harmonii a mít pocit rozvoje. Největším překvapením bylo, že názory lidí na všech úrovních se postupně potkaly, že z tolika diskusí vykrystalizovaly stejné hodnoty. Firemní hodnoty se ukázaly být velmi silné. Dát jim písemnou podobu pak už nebylo vůbec těžké.

Zároveň jsme diskutovali o poslání firmy. To bylo také zajímavé. Zaměstnanci se totiž shodli, že naší misí není jen nabídka nejvýhodnějšího pojištění, ale pomoc k lepšímu životu, lepšímu byznysu. Chtějí, aby se klienti cítili v bezpečí s vědomím, že se o ně postaráme.

Všichni zaměstnanci Renomie nyní chápou, jaké jsou naše hodnoty, dost často se o tom bavíme, když přijdou noví kolegové. Tahle diskuse firmu doslova energizovala. Nejde jen o mrtvá hesla na zdi, ale všichni cítí, že mají praktický význam.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se